Page 19 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 19
TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
(30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)
iv. énektanítás Az általános iskolában
Tanár: vass veroniKa
pedagógia, ének-zene szakos tanár,
Pécsi Sebestyén Ének-zenei Általános Iskola és Alapfokú művészeti iskola
Kodály Zoltán útmutatásait érdemes napjainkban is követni az ének-zene
tanításának eredményessége és sikere érdekében. A magyar népi énekes já-
tékokon, népdalokon alapuló tananyag fokozatosan egészül ki a zeneiroda-
lom remekeivel. A tanár feladata az élményszerű, életkori sajátosságoknak
megfelelő repertoár kialakítása, játékos hallás- és ritmusérzék fejlesztő fel-
adatok alkalmazása, a zenei írás-olvasás elmélyítése, a tanulók kreativitásá-
ra építő feladatok adása és a nagy zeneszerzők remekeinek megkedveltetése.
A pedagógus-továbbképzés kiváló alkalom a jó és bevált gyakorlatok
megismertetésére és átadására. Például hasznosnak bizonyul a kicsik szol-
mizációs kézjeleinek testrészekhez igazítása, mert ez segíti őket a vonal-
rendszerben való tájékozódásban, vagy az autentikus népi játékok impro-
vizációs mozgással való eljátszása, és fontos a csoportos furulyatanítás kezdő
mozzanatainak kialakítása a helyes tartás és a hangszer szép megszólal tatá-
sának érdekében.
A zene szinte az ember egész agyát érintő jelenség, és nincs még egy olyan
inger, amely hasonlóan lefoglalná és fejlesztené a jobb és bal agyféltekét a
logikától az érzelemig. Ezzel igazolható fontossága a sokoldalú képesség- és
személyiségfejlesztésben.
19