Page 19 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 19

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)


         iv. énektanítás Az általános iskolában

         Tanár: vass veroniKa
         pedagógia, ének-zene szakos tanár,
         Pécsi Sebestyén Ének-zenei Általános Iskola és Alapfokú művészeti iskola

         Kodály Zoltán útmutatásait érdemes napjainkban is követni az ének-zene
         tanításának eredményessége és sikere érdekében. A magyar népi énekes já-
         tékokon, népdalokon alapuló tananyag fokozatosan egészül ki a zeneiroda-
         lom remekeivel. A tanár feladata az élményszerű, életkori sajátosságoknak
         megfelelő repertoár kialakítása, játékos hallás- és ritmusérzék fejlesztő fel-
         adatok alkalmazása, a zenei írás-olvasás elmélyítése, a tanulók kreativitásá-
         ra építő feladatok adása és a nagy zeneszerzők remekeinek megkedveltetése.





















           A  pedagógus-továbbképzés  kiváló  alkalom  a  jó  és  bevált  gyakorlatok
         megismertetésére és átadására. Például hasznosnak bizonyul a kicsik szol-
         mizációs kézjeleinek testrészekhez igazítása, mert ez segíti őket a vonal-
         rendszerben való tájékozódásban, vagy az autentikus népi játékok impro-
         vizációs mozgással való eljátszása, és fontos a csoportos furulyatanítás kezdő
         mozzanatainak kialakítása a helyes tartás és a hangszer szép megszólal tatá-
         sának érdekében.
           A zene szinte az ember egész agyát érintő jelenség, és nincs még egy olyan
         inger, amely hasonlóan lefoglalná és fejlesztené a jobb és bal agyféltekét a
         logikától az érzelemig. Ezzel igazolható fontossága a sokoldalú képesség- és
         személyiségfejlesztésben.


                                                                         19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24