Page 67 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 67

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

         is használható – nem csak elméleti, hanem gyakorlatban is jól működő –
         segítséget a továbbképzés programjai. Tanóráimat élvezetesebbé, színeseb-
         bé és ezáltal eredményesebbé is teszi a korábban megszerzett ismeretek
         innovatív feldolgozása és hasznosítása.
            Minden előadás és előadó emlékezetes marad számomra, különöskép-
         pen dr. Pásztor Zsuzsa, aki a munkaképesség- gondozásról, azaz a Ko-
         vács-módszerről  beszélt,  melyről  mindezidáig  keveset  tudtam.  Nagyon
         tetszett, ahogy a mozgáspihenő-példákat bemutatta és mi is azonnal kipró-
         bálhattuk ezeket. Rögtön éreztem a gyakorlatok jótékony hatását saját ma-
         gamon és elhatároztam, hogy énekóráimon is kipróbálom. A tanórai nagy-
         fokú szellemi terhelést és hosszas ülést azóta többször váltogatom mozgás-
         pihenő feladatokkal, aminek köszönhetően szemmel láthatóan frissebbek
         lesznek a gyerekek. Szeretném elsajátítani a Kovács-módszert, ezért szíve-
         sen végezném el hozzá a megfelelő továbbképzést, hogy hitelesebben tud-
         jam a gyerekeknek átadni.
            Nagyon  tetszett  továbbá  Kovács  Henrik,  a  magyar  néphagyomány
         mozgáskultúrájának alapját jelentő néptánc- és játékhagyomány fontossá-
         gáról szóló összetett előadása. Igazán játékos feladatokat mutatott be, me-
         lyeket nem csak tanórán, hanem óraközi szünetekben vagy napközis sza-
         badidős elfoglaltság során is remekül lehet alkalmazni. Hon- és népismeret
         órámba, énekórámba valamint a napközis foglalkozásba már be is építet-
         tem az itt látott és kipróbált játékhagyományokat (pányvázás, kreatívabb
         ugróiskolázás, csigaickázás), néptáncelemeket. A nagy mozgásigényű gye-
         rekek (akikből egyre több van ma) nagyon élvezték még az egyszerűbb já-
         tékokat is, melynek során kulturált formában vezethették le fölös energiá-
         jukat, miközben észrevétlenül fejlődtek egyéb területeken is: érzékszervi,
         szellemi, szociális.
            Hasznosnak  éreztem  az  „Énektanítás  és  nyelvoktatás”  kapcsolatáról
         szóló két előadást dr. Bodnár Gábor és Stipkovits Fülöp prezentálásában,
         melyből a német nyelvű állt hozzám közelebb, mert korábban ezen a terü-
         leten én is érdekelt voltam. Felfrissülés volt Orff-hangszereken játszani,
         amiket szívesen vinnék be én is az óráimra.
            Dr. Mindszenty Zsuzsánna előadása nagyon dinamikus volt az ének-
         tanításról és kórusvezetésről. Hasznosak és egyben segítőek is voltak ta-
         nácsai, melyek mind arra bíztattak minket, hogy minden eszközünkkel a
         zenei igényességre, az éneklő kedv újrateremtésére és többek között a mo-
         tivációs élményadásra törekedjünk. Elméleti instrukcióit a gyakorlatban is


                                                                         67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72